Kryddiga biffar...

Det här är riktigt goda Lchf biffar...Japp jag har tänkt att försöka mig på det socker fria ett tag. Alla säger ju att man mår så mycket bättre av att undvika socker och kolhydrater. Vi får se..än så går det bra , MEN jag säger inte att det är för evigt ;)
Fick ett tips om en verkligen pushande bok för att komma i gång, Katrin Zytomierska's- Dags att bli smal!...Och faktiskt jag är impad över hur lätt hon får det att låta. Nu behöver väl inte jag gå ner så mycket, men jag behöver lära mig äta bättre för att må bättre...Värt ett försök! (tack Elin)
Det jobbig är att jag saknar ju att baka..Visst man kan baka på Lchf vis...men jag vet inte..antar att jag får ge mig på att prova det med.
 
 
KRYDDIGA PEPPARBIFFAR Lchf
600 gram nöt- eller blandfärs
1 dl vispgrädde
2 st äggulor
1 msk kalvfond
1 st liten gul lök
1 tsk salt
1 tsk krossad 4-pepparblandning (lika delar vitpeppar, svartpeppar, grönpeppar och rosépeppar mortlas)
1 msk smör till stekning

Sås:
0,5 msk grovkrossad 4-pepparblandning
1 msk smör
2,5 dl vispgrädde
1 dl créme fraiche
0,5 st köttbuljongtärning
1 msk tomatpuré



Blanda grädde och äggulor.
Blanda färsen med gräddblandningen och fonden.
Tillsätt finhackad lök, salt och peppar.
Forma biffar av färsen och stek dem i smör 3-4 minuter på varje sida.

Sås: Fräs peppar i smör. Tillsätt grädde, créme fraiche, buljongtärning och
tomat puré. låt såsen sjuda 3-5 minuter.
Häll såsen över biffarna i stekpannan och låt eftersteka i 5 minuter.
 
Servera med blomkålsris och smör stekt sparris...Jättegott!
Självklart kan man ha potatis till om man "skiter" i Lchf....:)

Kommentarer
Postat av: Liselott

Socker bör du undvika, men lite kolhydrater mår du bara bra av. Ät med sunt förnuft och skippa gärna socker är min filosofi, samt träna. Biffarna ser goda ut! Mums :)

2012-09-22 @ 08:01:36
Postat av: jenny söderberg

skippa socker, samt träna... nä inget av de 2 är så bra ;)
Skämtåsido, rose´peppar har jag alltid i mina biffar, sååå god smak på den pepparen. Vet du av nå annat recept där rose´peppar skulle passa in?
I dag ska jag här hemma göra gryta med rotfrukter (billigt nu ;)fisk & kräftor. Vi får väl se vad det blir... Är ju ledig i dag...måste hitta på något...

2012-09-22 @ 14:09:14
URL: http://www.etageblommor.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0