Förrätt...

Det är ju så himla gott med sparris, så jag ville ha det som förrätt...så jag leta och leta och fastnade för flera olika recept..så jag tog lite från varje och gjorde min egna variant. GOTT!!

CITRON OCH PERMESAN SPARRIS



4 pers

24-32 gröna sparrisar
3 msk olivolja
1 msk gourmetsalt

Citronette:


2 dl finriven parmesan
saft av en stor färsk citron
svartpeppar
4 msk olivolja
1 dl pinjenötter

Dressing:

1 dl crème fraiche
rivet skal av en citron
salt och vitpeppar

Olja och salta sparrisarna och grilla i ugn 200 grader 8-10min. De ska behålla sin krispighet. Rör samman olja och citronsaft och tillsätt parmesan. Smaka av med svartpeppar. Blanda créme fraiche, citronskal, salt och peppar. Rosta pinjenötter i en torr stekpanna.

Servera direkt från ugnen, rykande varma sparris dränkta i citronette med en klick kall citrondressing och de rostadepinjenötterna. Det behövs inte men det är ju alltid gott med lite extra tillbehör...Lite soltorkad skinka och ett gott vitlöksbröd.

 

Det blev riktigt gott!

Kommentarer
Postat av: Liselott

Det var verkligen en god förrätt. Den ska jag nog bjuda på någon gång, mums!

2012-06-10 @ 21:34:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0