Karins kasslerris...

För typ 100 år sedan bode jag hos min kompis Karin uppe i Örnsköldsvik...Vårat dagliga problem var vad vi skulle ät och vad vi skulle ha i lunchlådan..helst inte kosta så mycket, för pengar ville vi ju ha till något mer skoj. Karin lärde mig då att göra den här gratängen. Gjorde man en ordentligt stor med mycket gott uppe på räckte den i flera dagar både till middag och lunch...Och faktiskt trots överkonsumtion då, tycker jag den är lika god i dag=)


kassler
4-5 portioner ris (jasmin)
1 tärning grönsaksbuljon
1 burkmajs
1 burk skivade champinjoner
1 burk skivade vattenkastanjer
1 burt annanasringar
svart peppar
vitpeppar
oregano
allkrydda
riven ost

Häll upp vattnet till riset men ta 1 dl extra mot anvisningarna, lägg i buljongtärningen och se till att den smälter, häll i riset och låt koka. Ta av det från platan straxt innan det är färdigt, får gärna vara lite blött. Häll över riset i en form. Dela kaslern i stavar och stek med svartpeppar och vitpeppar och oregano, stek tills de fått lite färg lägg då över dem på riset. Häll sedan över majs, vattenkastanjer, champijoner och de delade annanasringarna. häll över annanassåsen och  krydda med allkrydda och strö över osten. Krydda med lite mer allkrydda uppe på osten. Ställ mitt i ugnen i 200 grader i ca 15-20 minuter.

Vill man kan man ha beasås till eller creme fraiche och sweet chilli... men jag tycker det är godast med bara en knäckemacka med ordentligt med smör... ( det är väldigt gott med en liten smörklick som får smälta ner i riset också...inte nyttigt men gott)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0