Butterkaka....


Nu har jag gjort det...Jag fick till min Butterkaka. Det är verkligen lätt och mycket kul. Att ställa fram en "bulltårta" när man har fika främmande i stället för ett fat buller känns lite extra lyxigt...

KANELBUTTERKAKA MED VANILJTOPPING



130 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 dl socker
13-15 dl vetemjöl


4-5 dl kall vaniljkräm/marsan
Kanelfyllning: 150 g smör, 3 tsk kanel, 1 dl socker.

Smält smör i kastrull, tillsätt mjölken och värm till 37 grader.
Smula ner jästen i en bunke, rör ut jästen med lite av spadet.
Tillsätt resten och sedan salt, socker och nästan allt mjöl.
Spara lite till utbakning.
Arbeta degen smidig så att den släpper kanterna. Jäs 30 min.
Ta upp degen på mjölat bakbord & knåda den smidig. Del degen i två delar. Kavla ut rektangulära plattor och brde på kanelfyllningen, skär sedan i lagom stora bitar ca 4 cm, och lägg sirka 12st i en form med löstagbar bottet(lägg ett bakplåtspapper i botten på formen).
Låt jäsa ca 20-30min.
Klicka ut vaniljkräm på varje "bulle" och pensla sedan med ägg.
Strö över pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen i ca 20 min på 220 grader.



Degen räcker till 2-3 butterkakor, men vill man bara göra en så kan man lätt göra bullar av resterande deg. Jättegott oavsätt vad du gör....
Vill du göra bullar så kolla här..



Kommentarer
Postat av: mamma

Tjusigt Linda, men jag blir inte förvånad att den blev så fin. Allt du gör blir ju fint!

2011-05-11 @ 18:19:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0