Kanelsnurror ....

Skulle göra en Butterkaka men det gick inte så bra, så i sista stund lyckades jag få till dessa underbara kanelsnurror med vaniljtopping. Så enkelt att lägga lite vaniljkräm uppe på bullarna och det bli så mycket mer än en vanlig kanelbulle.
Butterkaka blir det nästa gång...

KANELSNURROR MED VANILJTOPPING



130 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 dl socker
13-15 dl vetemjöl


4-5 dl kall vaniljkräm/marsan
Kanelfyllning: 150 g smör, 3 tsk kanel, 1 dl socker.

Smält smör i kastrull, tillsätt mjölken och värm till 37 grader.
Smula ner jästen i en bunke, rör ut jästen med lite av spadet.
Tillsätt resten och sedan salt, socker och nästan allt mjöl.
Spara lite till utbakning.
Arbeta degen smidig så att den släpper kanterna. Jäs 30 min.
Ta upp degen på mjölat bakbord & knåda den smidig. Del degen i två delar. Kavla ut rektangulära plattor och brde på kanelfyllningen, skär sedan i lagom stora bitar ca 4 cm, och lägg i formar på en plåt.
låt snurror jäsa ca 30 min.
Klicka ut vaniljkräm på bullarna och pensla sedan med ägg.
Strö över pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen i ca 12-15min på 200 grader.




jÄTTE JÄTTEGODA!!!

Kommentarer
Postat av: tessan

tänk vad du hann med mycket till slut det trodde jag inte. Kram! skulle gärna vilja smaka allt! Men jag är stark!!!!

2011-05-03 @ 22:52:28
URL: http://blogg.mama.nu/steinerwife/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0