Matblogg eller????

När jag är ledig blir det mycket bloggande om annat än blommor. Jag hoppas ni tycker det är okej!

Jag har ju sagt innan att jag tycker det är så jobbigt att hitta på mat att laga i veckorn...eller ja alltid. Baka är en helt annan sak. Men just det där vad ska vi äta, är så jobbigt. Jag har kommit på att jag gillar gratänger, alla sortes gratänger, för då räcker det till matlådor.
I dag hitta jag det här receptet och det var så himla gott och gick så fort att göra, att jag bara måste ge er det tipset...Så har jag kanske hjälpt er att lösa en dags  matproblem denna vecka.

SMAKRIK KYCKLINGGRATÄNG


Smör
700 g kycklingfile
1 paprika, röd
Salt
Peppar
1 liten purjolök
1 stor vitlöksklyfta

Sås:
5 dl grädde
4 msk chilisås
1 msk koncentrerad kycklingfond
½ tsk sambal oelek ca, smaka av och ta efter egen smak
Salt

Topping:
½ dl hackad persilja
2 dl riven ost

Dela filéerna och bryn dem i smör. Krydda och ställ åt sidan.
Ansa och skölj purjon, skär i tunna ringar. Tärna paprikan och pressa vitlöken.
Fräs purjo, paprika och vitlök i smör utan att det tar färg.
Koka ihop grädde, chilisås, fond, sambal oelek och smaka av. Gör såsen så stark som du vill ha den.
Smörj en gratängform och bottna med purjo, paprika och vitlök.
Fördela filén, häll över såsen och toppa med persilja och riven ost.
Gratinera i mitten av ugnen, 225º, i ca 20 minuter.

Servera med något gott till. Jag gjorde ugnsrostade potatiskluftor och morötter, som jag när de är klara och varma blandar med halverade kärsbärstomater och ruccola.

Verkligen inte dumt, lova nu att prova!






Kommentarer
Postat av: kristina

Toppen

morgondagens middagsproblem är löst

detta måste provas

2011-03-27 @ 20:24:41
Postat av: Kari

Jeg liker godt at du blander oppskrifter og blomster. Fortsett gjerne sånn!



Kari :-)

2011-03-27 @ 23:07:30
Postat av: Anna

Toppen med alla recept, fortsätt med detta. Dock är jag så impad över allt du hinner med, hur orkar du?

2011-03-27 @ 23:44:26
Postat av: Pernilla

Toppengott var det! Var tvungen och prova receptet:)Jag tog däremot färsk pasta till smakade oxå väldigt bra. Älskar verkligen din blogg <3 Kram

2011-03-28 @ 19:02:21
Postat av: Petra

Jag ser massor fram emot dina recept.

2011-03-30 @ 15:05:06
Postat av: mamma

Provade igår. Inte lika krämig som din, men väldigt goda smaker. Jag vet med mig att jag överdriver med alla ingredienser, kanske därför. Jag är ju van att laga mat till storfamilj, kommer inte alltid ihåg att vi bara är fyra numera.

2011-03-31 @ 07:47:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0