Farligt God!

Jag bakar inte lika mycket nu som förr. Nu blir det mest när det är kalas. Och då går jag lite bananas... Kan liksom inte bestämma mig vad jag ska göra, och gör då ALLTID för mycket... Behövs det en tårta/kaka så gör jag lätt två-tre!

Här en av helgens kalas tårtor... Inte dum inte dum alls;)




Himmelsk chokladfudgetårta


2 ägg
2 ½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 msk starkt kaffe
150 g smör, smält
3 msk kakao
1 nypa salt
½ tsk bakpulver
1 ¾ dl vetemjöl

Chokladfudge
2 dl vispgrädde
1 ¾ dl strösocker
2 msk ljus sirap
200 g mörk choklad, grovhackad
50 g smör, smält



Sätt ugnen på 180 grader. Vispa ägg och strösocker fluffigt i en bunke. Tillsätt vaniljsocker, kaffe och smör. Blanda kakao, salt bakpulver och vetemjöl och rör ner det i smeten. Blanda ihop allt till en slät smet.

Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant ca 24 cm i diameter.

Grädda kakan mitt i ugnen ca 20 min beroende på hur kladdig du vill ha den. Låt den kallna helt i formen.

 Chokladfudge: Blanda vispgrädde, strösocker, sirap och choklad i en kastrull. Låt det puttra under omrörning i några minuter. Stäng av värmen och blanda ner smöret. Låt fudgen svalna något.

Tryck till kanterna lite på bottnen om de pekar inåt efter gräddningen. Häll fudgen på chokladbottnen och låt den stelna i kylen. 

Dekorera efter behag.. Jag gjorde en ytterkant av nogatlockar och fyllde mitten med chokladdoppade jordgubbar. Och för syns skull doppade i olika sorters choklad!




Alltså den blev så god, och den är lätt att göra. Bästa av allt är att den nästan blir godare om man gör den dagen innan den ska serveras. Sparar tid på kalas dagen:)

Ni måste bara prova!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0