Höstens äppelkaka...

 Jag älskar att baka.  Men av någon anledning gjorde jag det så mycket oftare förr. Kan vara för att jag inte har så många att bjuda längre. Förr visste jag att om jag tog med till jobbet fanns det alltid någon att bjuda. Men nu jobbar jag själv och jag kan omöjligt äta allt jag skulle vilja baka.
Men jag känner att jag behöver baka, för det gör mig gladare och lättare. Jag får tänka på annat och jag får skapa och mixtra lite, jag får hitta på och exprementera...Jag får helt enkelt rensa tankarna på allt annat jag går och bär på...
 
Det här blev en riktig äppelkaka och jag kan säga att snåla inte på sirapen på toppen, inte på kanelen och sockret heller=) Ju mer ju knäckigare!
 
KNÄCKIG ÄPPELKAKA
 
1 ägg
1 1/2 dl socker
50g smör
1 dl vatten
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 dl mjöl
2-3 äpplen
 
kanel
socker
ljussirap
mandelflan
 
Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt smör vatten, bakpulver, vaniljsocker och mjöl. Rör allt till en smidig smet. Häll smeten i en smord och brödad form, gärna med löstagbar kant. Skala äpplena och skär dem i klyftor. Häll upp socker och kanel efter smak i en skål och lägg äppelklyftorna i och vänd om. Lägg äpplena i ett vackert mönster ovan på smeten och ringla över sirap och strö på mandelflanen.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 35-40 minuter i 175 grader.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0