Vitchoklad cheesecake....

Jag har gjort den här förut, men den är så god att den är värd att göra om många många gånger. Absolut den bästa cheesecaken jag smakat. Ett tips är att göra den på kvällen och bjuda på den nästa dag. Och som vanligt kan jag lova att den är lätt att göra, superlätt=)

 

VITCHOKLADCHEESECAKE

 

Botten:

300 g digestivekex

125g smör

 

Fyllning:

600g philadelphiaost

2 dl cream fraiche

1 dl socker

1 msk majzena

3 ägg

250g smält vitchoklad

 

Toppkräm:

250g mascarponeost

saft och skal av 1 lime

1 tsk vaniljsocker

2 msk florsocker

 

Smula digestiven fint, smält smöret och blanda  med smulorna tryck ut i en form med löstagbar botten, Kläm fast ett bakplåtspapper i botten. Grädda mitt i ugnen i 180 grader i ca10 minuter.

 

Vispa philadelphiaosten och socker fluffigt, blanda i majzena och cream fraiche och sedan äggen ett i taget. Häll i den smälta chokladen och rör till en len jämn smet, häll i pajformen och grädda i nedre delen av ugnen i 180 grader i ca 40 minuter. Får den för mycket färg lägg över lite folie.

Låt cheesecaken svalna, gärna över natten.

Vid servering, blanda ihop mascarponeosten , limesaft och skal flor- och vaniljsocker och rör till en jämn kräm. Bred uppe på kakan och dekorera med  massor av fäska bär.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0