Godmorgon...

 
Finns det något godare än nybakat bröd till frukost?
Jag gjorde ett tidigt bak i huset på ön för ett tag sedan. Vi var massor av vuxna och barn i ett litet hus. Men jag smög upp och försökte vara så tyst jag bara  kunde. Och när alla till slut vaknade doftade det nybakat i hela huset. Det var uppskattat kan jag lova=)
 
SNABBA TEKAKOR
50g jäst
5 dl mjölk
50g smör
1 msk honung
1/2 tsk salt
10 dl mjöl

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret häll i mjölken och få det fingervarmt. Blanda vätskan med jästen och rör tills det löser sig, tillsätt salt och honung. Arbeta ner vetemjölet. Degen ska vara ganska lös och kladdig. Låt degen jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
Lägg bakplåtspapper i en långpanna(djupa plåten) och häll i degen, platta ut den med handen och pudra lite mjöl över. Skåra kakan till ca tolv rutor och låt sedan jäsa under duk medans ugnen blir varm. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter i 175 grader.

Helt underbart goda, älskades av både stora som små!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0