Ananaspaj...

När vi var ute i skärgården sist fick jag ett önskemål om ananaspaj. Jag har aldrig gjort någon förut och jag har heller aldrig smakat någon. Men det är klart jag fixar vad som önskas. Är man på en ö så har man ju lite begränsat med  saker att arbeta med. Men jag måste säga att det var då ingen konst att slänga i hop en ananaspaj. Så lätt, enkelt och smidigt...Och herregud så gott!
 
Får bli fler=)
 
ANANASPAJ
 
 
 

150 gram smält smör

3 dl mjöl

2 dl socker

1 tsk bakpulver

Ananassmet

150 gram krossad ananas

2 dl lätt creme fraiche

1 dl socker

2 tsk vaniljsocker

1 st ägg

 

Blanda alla ingredienser till pajdegen. Tryck ut degen i en normalstor pajform. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter i 200 grader. Undertiden pajskalet gräddas gör du ananassmeten. Blanda till smeten, ananasen ska vara utan spad och ta i creme fraichen sist. Häll ananasmeten direkt i det varma pajskalet och grädda i yttligare ca 15 minuter. Servera med vaniljglass.

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Sara

Måste först o främst tacka för en supermysig och inspirerande blogg! Sen denna ananaspaj! Det är en favorit i hemmet här med! Ett litet tips är att pressa i lite limesaft i ananassmeten! Det blir vansinnigt gott! Ha en underbar dag! :)

Svar: Tack för tipset=) jag ska prova det!
Linda Johansson

2013-07-20 @ 12:24:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0