Äppelrutor...

Jag var bara tvungen att få baka något i dag, och jag hade inte hemma till något lchf. Så innan jag började frågade jag mannen om han trodde att någon på bygget kanske ville ha lite hembakat...Han trodde det skulle gå hem. Så då blev det eh hel långpanna med hedeliga gammla äppelrutor.
Det dofta så gott och jag har fått höra att det smakade så gott..Men inte en bit har jag tagit!!
 
HÄRLIGA ÄPPELRUTOR
 
 
2 ägg
4 dl socker
4 msk smör ca 50g
3 dl mjölk
7 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
 
fyllning:
5 äpplen
1/2 dl socker
2 msk kanel
pärlsocker
 
Sätt på ugnen på 200 gr och smöra och bröa en långpanna eller lägg bakplåtspapper.
Rör samman äggen och sockret, blanda i mjölken och det smälta smöret. 
Blanda mjölet med bakpulvret och vaniljsockret, rör ner det sedan i smeten.
Häll smeten i långpannan. 
Skala och skär äpplena i tunna klyftor, blanda dem med socker och kanel.
Lägg äpplena i rader på smeten och strö över pärlsocker.
Grädda i ca 25 min, mitt i ugnen. Låt kakan svalna och skär sedan i passande stora rutor.

Servera som den är eller med vaniljsås.
 
Hur lätt som helst och tydligen väldigt goda, smidigt när man ska göra fika till många. Typ fredags fika på jobbet=)

Kommentarer
Postat av: Kickan

Mmmm det är ju bara sååå gott med äppel i bak !! Här har jag också bakat men icke heller rört en bit då jag kör Dukandieten , har kört LCHF innan som också är jättebra. Lycka till med den ;)

Svar: Tack än så länge känns det jättebra. Jag har aldrig hört talas om Dukandieren?
Linda Johansson

2012-09-23 @ 21:02:10
Postat av: Anonym

Vääääldigt uppskattat

Svar: Så bra då...
Linda Johansson

2012-09-24 @ 17:55:01
Postat av: Liselott

Ska jag baka och äta....hatar dieter (kanske därför jag ser ut som jag gör) :)

2012-09-26 @ 11:15:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0