Morotsbröd...

Jag hade lovat Olle att göra morotsbröd i helgen, men det kom ju lite imellan så det blev inget...Men i dag fick jag vara hemma med honom eftersom han också varit sjuk och då tänkte jag att det var ett bra tillfälle. Enligt Olle måste man ha morotsbröd, för det har de på dagis och det är Maria som gör dem och de är jättegoda... Nu hade ju inte jag hennes recept, men jag tänkte det kan ju inte vara så stor skillnad...Hade visst fel...Mina blev inte godkända, Marias är mycket godare enligt olle...Får nog fråga om receptet=))

Nu tyckte ju jag att de här blev supergoda, fluffiga, mjuka och mycket saftiga...Mycket värda att prova!


MOROTSBRÖD MED HAVSSALT


5dl mjölk
50g jäst
25g smör
2tsk salt
2msk honung
3dl finrivna morötter
6dlrågsikt
6dl vetemjöl

Pensling:
1 ägg
Flingsalt

Värm smöret och mjölken fingervarmt. Smula jästen i en bunke. Tillsätt den varma mjölken och vispa så att jästen löser sig. Tillsätt de rivna morötterna, honungen, saltet och mjölet. Blanda samman till en smidig deg. Låt stå och jäsa i 30-45 minuter.

Knåda degen på mjölat bakbord. Dela till ca 20 små bullar. Forma till runda bröd och lägg dem på bakplåtar täckta med bakplåtspapper. Låt jäsa cirka 30 minuter, under bakduk. Pensla dem med uppvispat ägg och strö flingsalt över. Grädda dem i 225 grader i ca 10 minuter tills de fått fin färg.


Kommentarer
Postat av: Liselott

Barn är härliga och ärliga :)

2012-02-07 @ 21:48:51
Postat av: Lottie

Perfekta att göra mitt i all vab. Och verkligen riktigt goda!!!!

2012-02-08 @ 21:32:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0