Lyxiga muffins...

Tog mig i kragen och bakade lite i går, har sådan ångest för att alla mina fina äpplen bara blir ätna av fåglarna, för att jag inte hinner ta hand om dem...Så jag använde i varje fall två i går..hehe

LYXIGA ÄPPELMUFFINS MED VITCHOKLADTRYFFEL OCH CRUMBLETOPPING


grundsmet
200g mjukt smör
2 1/2 dl socker
2 ägg
2 dl mjölk
6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

fyllning
2 syrliga äpplen
2 tsk kanel

vitchokladtryffelsmet
100g vitchoklad
1 dl matyoghurt

crumblesmet
75g smör
2 dl havregryn
1 dl mjöl
1 dl socker

Börja med att smältachokladen, när den är len och slät blanda den då snabbt med yoghurten och häll i en skål och ställ i frysen.

Rör matfett och socker vitt och pösigt, gärna med elvisp. Rör i äggen, ett i taget. Tillsätt mjölken. Blanda mjöl och bakpulver och rör i smeten.

Gör sedan crumblesmeten, myp i hop alla ingredienser till en smulig massa(typ som till smulpaj).

Skala äpplena och skär dem i små bitar. Blanda äppelbitarna med kanelen och vänd försiktigt ner dem i smeten.
Fyll en muffinsplåt med formar, fyll formarna till hälften med äppelsmet, ta sedan skålen med chokladtryffel ur frysen och lägg en klick i varje form, fyll seda på med resten av äppelsmeten. Toppa tillslut med crumbelsmeten. De ska vara riktigt fulla, nästan överfulla!  Grädda i 175°C, ca 20-30 min.

Kan ätas som de är, men lite vaniljsås är aldrig fel=)


Kommentarer
Postat av: Liselott

Åh, vad sugen jag blev nu! Vill ha!!

2011-09-29 @ 18:06:32
Postat av: Jenny

De var väldigt goda...Högt betyg blev det på dem.

2011-09-30 @ 00:56:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0