Medeltiden...

Vårat fina lilla Söderköping har förvandlats till en medeltida stad, som tur är bara över helgen! Jag kanske är trångsynt och tråkig, men jag förstår mig inte på det roliga i det. Visst, det sätter Söderköping på kartan, men för mig som handlare ger det då inget, om det ger något så är det problem...inga parkeringar, kunderna kommer inte fram och ingen vill väl handla blommor när man går utklädd till riddare eller munk!!
Visst har alla gjort ett bra jobb, verkligen jobbat med detaljer och många går in för det med hela sitt hjärta....Men vad kostar det igentligen, finns det inte bättre saker att lägga pengarna på. Finns det inga problem, oklara projekt, barn, ungdommar, gammla eller sjuka i kommunen som behöver en hjälpande slant....Ja det är i varje fall vad jag tycker.
Och alla har ju rätt att ha sin egen åsikt!



 

Kommentarer
Postat av: Liselott

Som jag brukar säga; visst får du ha en åsikt, men jag håller inte med dig. Mitt debattinlägg om detta kommer senare...:)

2011-09-09 @ 18:53:39
Postat av: Anonym

Hej Linda, håller med dej fullt ut .Vi är ju i nutid så då vore det väl mysigare med en blomstermarknad eller hur? Halm o hästskit behöver vi inte på gator o torg.Önskar dej en skön helg.

Annica

2011-09-09 @ 20:09:53
Postat av: Liselott

Nu du :)

Alla människor har inte samma intresse och värde i livet, därav olika åsikter. En helg om Året förvandlas Söderköping till en liten "medeltidastad" och då ilsknar en del till. Min första tanke är: men hallå, skit i det, sen kan jag liksom inte låte bli att skriva några rader.



Som sagt en helg om året är det inte som vanligt i Söderköping. Det är så att säga inte handlarnas helg, det är "medeltidafolkets helg". Många tycker det är jättekul att få uppleva denna helg och varför kan då inte de som är emot denna helg bara tänka: "ok, jag gillar inte detta, men det gör många andra så då får jag väl vara glad för deras skull".



Visst kostar denna tillställning pengar och visst kan vi alltid lyfta frågor som; Finns det inte bättre saker att lägga pengarna på? Där är jag självklart beredd att hålla med, men bara till viss del för skulle man dra allt till sin spets kan man t ex. undra varför vi konsumerar så mkt nuförtiden, varför vi lägger pengar på resor och andra onyttigheter. Kan inte dessa pengar gå till mer behövande?



Jaja, nu har jag fått "debattera" lite och det tycker jag är kul. För det mesta skriver jag bara positiva och uppmuntrande ord här, men nu blev det något annat. Kanske en del håller med och andra inte, men det spelar liksom ingen roll. Låt bara alla som vill ha roligt och trevligt denna helg och tänk det är en helg om året, de andra helgerna kan vi förgylla för andra som inte gillar denna "medeltidahelg" t ex. för handlarna.



Ha det gott alla! Nu ska jag ut och njuta av medeltiden :)



//Liselott

"går in halvhjärtat för den helg"

2011-09-10 @ 10:12:28
Postat av: Anonym

Just det. ALLA måste få ha en egen åsikt. Då måste man väl få skriva att man tycker en medeltida helg är skit. Jag förstår handlarna. Lägg pengarna på annat. Kanske vård & omsorg, dagis & skola eller något annat Söderköpingsborna behöver/vill ha.

2011-09-10 @ 13:17:59
Postat av: Liselott

klart man får skriva sin åsikt. jag vet vad Linda tycker och hon vet att jag "retas" och skriver till henne...:)

Sen vill jag bara förtydliga att det är inte mkt av våra skattepengar som går till detta ändamål utan det är sponsring ifrån andra ställen (bara så ni vet).

Kram på er alla därute, visst är det kul att "restas" lite? :)

2011-09-10 @ 17:02:14
Postat av: Ina

Jag tycker det är en fantastisk helg som sätter vårt fina lilla Söderköping på kartan! Det är många som söker sig hit från andra delar av Östergötland, ja kanske längre bort än så. All reklam behövs om de små handlarna skall överleva i framtiden, så det får vi nog vara måna om! Men som sagt, alla får ha sin egen åsikt...

2011-09-10 @ 18:02:12
Postat av: Eva

Medeltid eller inte, för eller emot. När jag kom till vår vackra lilla stad i morse blev jag bestört. Vad hade hänt, inte kunde man se något av medeltiden i alla fall. Jo, kanske tälttopparna som stack upp över det emorma sopberg som hade skapats under ett dygn. Hade det varit medeltid på riktigt, hade förödelsen varit omöjlig. Vilka svin som inte kan ta med sig skräpet hem! Sen kan man ju undra om det inte fanns med några sopgubbar i projektgruppen.

Spring gärna omkring i fina dräkter, men lek hela leken och gör det snyggt. Skippa mobiltelefoner på hästryggen, fantaflaskor nerstuckna i dryckeshornen, sen matchar det inte med jumpadojjor m.m

2011-09-11 @ 22:14:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0