Tankebulle...

För att skingra tankarna och få något helt annat att tänka på, bestämde jag mig för att baka bullar så här mitt i veckan en kväll efter jobbet....Tokigt jag vet=)

KARDEMUMMABULLAR


ca 20 stycken

1/2 paket jäst
75g smör
3 dl mjölk
1 dl strösocker
1 msk mald kardemmuma
7-8 1/2 dl mjöl

Fyllning
100g rumsvarmt smör
2 msk kardemumma
6 msk strösocker'
1 tsk vaniljsocker
25g philadelfiaost(kan uteslutas om man vill)

Pensling och garnering
1 uppvispat ägg
2 msk strösocker
1 msk kardemumma

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och blanda med mjölken, värm till fingervarmt. Häll vätskan över jästen och rör till den löser sig. Tillsaätt socker kardemumma och mjöl. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa i ca 40 minuter.
Blanda alla ingredienser till fyllningen.
Dela degen i två delar, kavla ut till tunna rektangulära plattor och bre på fyllningen. Rulla sedan i hop som en rulltårta avsluta med att få skarven nedåt. Skär i 5 cm stora bitar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa i ca 30 minuter.
Tryck till bullarna på mitten så att det blir en fördjupning i bullen, annars är det lätt att jäser förmycket och välter.
Pensla bullarna med ägg och stö över socker blandat med kardemumma.
Grädda mitti ugnen i ca 10 minuter



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0