Macka....

Jätte goda mackor, lite sega och fasta. Lätta att göra och till och med mina killar gillade dem...Olle sa nu på morgonen- jag kan ta en sådan där macka vi baka i går, för dom var ju goda!

SEGA POLARKAKOR

50g smör
5 dl vatten
50g jäst
3msk ljus sirap
1 tsk salt
ca 16 dl rågsikt

Smält smöret och blanda med vattnet och värm tills det är fingervarmt 37 grader.
Smula jästen i en bunke och lös upp med lite av vätskan, blanda sedan i resten av vätskan tillsammans med sirap och salt.
Tillsätt sedan det mesta av mjölet och arbeta till en smidig och blank deg. Degen ska släppa i från kanterna, strö då över lite mjöl och ställ och jäsa under duk i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 250 grader.
Dela degen i ca 20 lika stora delar. Rula til smidiga bollar och kavla ut dem till ca 16 cm i diameter, nagg dem och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa i ca 10 minuter.
Grädda mitt i ugnen i ca 5-7 minuter. Låt svalna på galler.

Gott!

Kommentarer
Postat av: Liselott

Måste provas! Jag har kört på tekakerutorna länge nu, men jag varierar mig med lite olika mjölsorter i :)

2011-11-13 @ 17:47:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0