Vitchoklad favo....

Det här är verkligen en av mina favorit tårtor. Det kanske är för att jag älskar vitchoklad...Den är helt gudomlig....Ni måste prova. Smidig och lätt eftersom man kan göra den med fördel dagen innan. Och med färska bär till blir den somrig och härlig.

VITTRYFFELTÅRTA



Botten:
12 st digestivekex
75g smör

Fyllning:
300g vit choklad
1,5 dl grädde
250g mascarponeost

Garnering:
50g hyvlad vitchoklad
Blåbär
Björnbär

Smula kexen fint, smält smör och blanda ordentligt. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant. ställ kallt. Har man en form som är ca 20 cm i deameter så får man en hög fin tårta. ( jag leta över allt efter en men har inte lyckats hitta någon) Annars tar men en vanlig, då blir den lägre men fortfarande lika god!

Koka upp grädden i en kastrull  ( var försiktig kokar så lätt över) ställ åt sidan och lägg i chokladen och rör tills den smält.
Lägg mascarponen i en bunke och häll i chokladgrädden, blanda ordentligt gärna med elvisp.
Häll smeten i formen och ställ i kylen över natten eller minst 6 timmar.

Till garneringen, smält chokladen och bred på ett glas underlag ( jag vände på en ungsfast form i glas och bred chokladen på botten) Ställ svalt och låt stelana, ta sedan en osthyvel och skär bort små rullar och flan av chokladen och lägg på tårtan. Men börja med att lägga bär på tårtan, jag tog blåbär och björnbär. Det blir jätte vackert.



Kommentarer
Postat av: frida

åh nu är jag jätte jättejätte sugen på denhär!!!!

2011-05-22 @ 15:14:46
Postat av: Sara

Den ser ju bara hur god ut som helst!

Kan även passa på att tipsa om att ÖoB säljer 20 cm springformar. Kanske inte den bästa kvalite'n men den funkar.

2011-05-22 @ 22:06:51
Postat av: Johanna

Du är ju jätte duktigt, allting ser underbar gott ut och blommorna är hur fina som helst som du gör!

2011-05-23 @ 16:58:14
URL: http://johaannajohaansson.blogg.se/
Postat av: Liselott

Köp engångsformar, de är mindre och ennkla att ta bort botten när kakan/tårtan svalnat.

2011-05-23 @ 19:36:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0