Viktoriakaka med hallon...

En riktig sommar tårta, kan inte bli fel. Olle var helnöjd!

VIKTORIAKAKA MED HALLON


175g smör
3 ägg
2 dl socker
1 dl mjölk
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning
1 dl grädde
1 dl hallonmarmelad

Sätt ugn på 175 grader
Vispa smr och socker vit och pösigt . Tillsätt äggen ett i taget, rör kraftigt mellan varje ägg. Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner blandningen i smeten.

Häll smeten i en smord och brödad form med avtagbar kant. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 40-50 minuter. Låt kallna, skär den då i två delar, över och underdel.

Vispa grädden riktigt fast och vänd försiktigt ner marmeladen. Bred hallongrädde över botten och lägg på över delen. Låt kakan stå kallt och övertäckt i minst 8 timmar, så blir den saftig och god.

Dekorera med grädde och färska hallon.



Jag fick även inviga ett av våra nya kakfat, passa verkigen fint till hallongrädden.



Kommentarer
Postat av: Jenny

Hej! Min vän och fd arbetskamrat Jenny (Etage) var ju snäll och delade med sig av länken hit häromdagen. Och jag måste bara säga att jag blev totalt fast, flera timmar har jag nog ägnat åt att läsa och beundra. Jättefin blogg, alla recept inspirerar mig men framförallt butiks- och blomsterbilder. Tack!



Ha en fin dag!

Jenny

2011-03-14 @ 09:58:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0