Vita havrecookies...

Det var de här jag höll på med när huvudvärken slog till, fick lämna allt på plåtarna på spisennär jag åkte.  Och när jag kom tillbaka fanns det typ bara hälften kvar, måste ju vara ett bra betyg.

VITA HAVRECOOKIES


175g smör
3 dl rårörsocker
1 ägg
4 msk vatten
1 tsk vaniljsocker
8 dl havregryn
2 1/2 dl mjöl
1 tsk salt
1/2 tsk bikarbonat
150-200g vitchoklad

Vispa smör och socker vit och poröst, vispa i ägget, vattnet och vaniljsockret. Blanda till en jämn smet. Tillsätt sedan mjöl, havregryn, salt och bikarbonat. Grov hacka chokladen och blanda med smeten.
Klicka ut matskeds stora klickar på bakplåtsklädda plåtar, det blir ca 30 kakor.
Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter, lått svalna på galler.

Vill man kan man variera sig och ta russin, eller mörkchoklad eller mjölkchoklad eller helt enkelt inte ta något i och göra klassiska havrekakor.



Den fina kaklådan finns hos oss på Akleja....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0