Söt lime....

Har länge tänkt att prova den här pajen men inte riktigt haft tillfälle. Men i dag tänkte jag på morgonen att jag gör den väl så får vi se vad dagen har att erbjuda. Och det föll sig så bra att vi kunde byta efterätt mot varmrätt....så grillat blev det och så paj till dessert!


SYRLIG OCH SÖT LIMEPAJ MED LIME MARINERADE JORDGUBBAR

Botten:
12-14 digestivekex
1 dl smält smör
1 msk socker

Fyllning:
5 äggulor
1 burk kondenserad sötat mjölk 397g
1 dl pressad limesaft, ca 4-5 limefrukter
1 mskrivet limeskal

Jordgubbar
rivet skal av 1 lime
limesaft av ca 1/2 lime
1 msk socker



Sätt ugnen på 175°.

Krossa eller mixa kexen fint. Smält smöret och rör ner smulorna. Tryck ut smulblandningen på botten i en form med löstagbar kant, lägg ett bakplåtspapper i bottenvoch kläm fast med kanten. Formen bör vara ca 23-25 cm i diameter.
Grädda i mitten av ugnen ca 8-10 min.

Vispa i hop äggulorna i en bunke, tills de tjocknar och blir krämigt ljusgula. Rör sedan ner mjölk, limeskal och limesaft. Häll smeten i formen. Grädda i ytterligare 10-15 min. Låt kallna. Låt den stå i kyl eller frys minst 3 tim.

Låt den frysta pajen stå i rumstemperatur ca 20 min innan servering.


Blanda lime saft och skal tillsammans med sockret och häll det över jordgubbarna. Lägg jordbubbsblandningen uppe på pajen och servera med vispad grädde.

Syrligt och super gott. En riktigt sommar efterätt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0