Chokladfudgetårta...

Alltså....helt sagoligt god....Ni bara måste prova!!!

CHOKLADFUDGETÅRTA




150 gr smör
2 st ägg
2,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 krm salt

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och låt det svalna.
Vispa ihop ägg, socker och vaniljsocker.
Sikta i mjöl, salt, kakao och bakpulver.
Rör i det smälta smöret.
Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Grädda mitt i ugnen ca 20-25 minuter.
Låt kakan svalna i formen.

Fudge:
1,5 dl grädde
1,5 dl socker
2 msk ljus sirap
100 gr choklad (jag tog Marabous vanliga ljusa)
75 gr rumstempererat smör

Gör fudgen på följande sätt:
Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en kastrull.
Låt koka under omrörning ca7-10 minuter till en tjock och blank smet.
Ta kastrullen från plattan och rör i smöret.
Häll smeten på chokladbotten och låt kakan kallna.

Jag dekorerade med en vit ros, guldblad, guld och pärlemoströssel och egenhändigt gjorda chokladnät. Vill man ha den som efterätt så är nog vaniljglass väldigt gott till.



Kommentarer
Postat av: Lena Clevardal

Tack för att vi fick smaka och se alla goda tårtor du bakat.Man kan ju tro att du är konditor.Kram Lena

2011-01-03 @ 16:48:25
Postat av: kristina



helt makalöst god

tack för ett fantastiskt recept

2011-01-05 @ 22:24:08
Postat av: Cissi

Den var galet god, tur att jag har hälsomånad nu så att jag inte bakar en egen. Jag hade ätit upp hela i så fall =)

2011-01-07 @ 22:21:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0