Dulce de leche brownies....


Ja jag vet jag skulle ju inte...Men nu blev jag ju tvungen efter som vi hade fotokurs. Och det har ju blivit min grej att baka. Tur att vi ska vara ute nästa gång...då blir det inget fika!

DULCE DE LECHE BROWNIES


200 g mörk choklad

110 g rumsvarmt smör

35 g kakaopulver

3 stora ägg

280 g strösocker

1 msk vaniljsocker

½ tsk salt

110 g vetemjöl

nästan 2 dl ( inte för fast) dulce de leche..(Kokad kondenserad mjölk)

Sätt ugnen på 175 grader. Börja med att klä en form om ca 20x20 cm med bakplåtspapper. (Enklast fäster pappret om man tar lite olja på formens sidor och botten).

Smält choklad, smör och kakao i en skål över ett vattenbad. Rör i blandningen emellanåt så att det blir slätt. Ta av chokladblandningen från varmen när allt smält och ställ den såt sidan för att svalna lite.

Rör i en annan bunke samman ägg, socker, vaniljsocker och salt. Rör ner chokladblandningen och sist vetemjölet. Rör allt slätt så att det blir en blank och fin smet.

Häll smeten i formen och se till att den för delar sig jämnt även ut i hörnen. Droppa ut dulce de leche matskedsvis över smeten.Köper du en burk med kondenseras mjölk som ej är färdig, måste den kokas i ca 2 timmar i en kastrull, burken ska alltid ligga helt undervatten. Men det finns även (om man har tur) fördig "kokt" kolasås "dulce de leche. Ta sedan en gaffel och marmorera kolan ner i chokladsmeten.

Baka kakan i ugnen ca 30-40 minuter, eller tills en tandpetar som sticks i kakans mitt kommer ut med lite kletig smet på sig.

Låt kakan svalna helt, skär upp i fyrkanter och förvara den i kylskåp.

Inte alls dum, jag lovar...mäktig men väldigt god. Kan med fördel serveras med lite vaniljglass.

 

Ett tips att hitta färdig kokad  kondencerad mjölk är att leta i butiker med utlänskmat. Jag vet inget ställe här i Norrköping, jag har fått från söta Helene i Stockholm. Hittar jag inga här kan jag lova att hon ska få köpa med sig många till nästa gång vi ses....


Kommentarer
Postat av: Anonym

Larvigt goda!

2011-02-25 @ 20:50:00
URL: http://blogg.mama.nu/steinerwife/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0