Mormor Bibis goda bullar....

Jag kommer alltid att minnas min mormors bullar, man kunde äta hur många som helst. Små och frasiga och jag kan se framför mig hur hon rörde ihop florsockret med vatten för att dekorera bullarna innan servering. Det gjorde hon alltid även om det bara var hon och jag som skulle fika. Nu bakar hon inte så mycket bullar längre, men jag måste nog be henne om lite tips, för även om det verkade som lätta bullar att göra var det inte det. Svårt att få dem lagom stora och att få fyllningen att stanna i dem.
Men goda det är de, så det är värt övning!

MORMORS BULLAR



Ingredienser

2 dl mjölk
150g smör
50g jäst
2 msk socker
7 dl mjöl

Fyllning:
1 dl socker
100g smör
2 msk vaniljsocker


Gör så här

Smula ned jästen i en bunke. Smält smöret och häll på mjölken. Slå den ljumma mjölken över jästen och rör till jästen är upplöst.
Blanda i socker och mjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta snabbt ihop till en deg.
Ta upp degen på mjölat bord, dela degen i 2 och kavla ut varje bit till en kvadrat  Skär ut rutor 8cmx8cm.
Blanda fyllningen och fördela en klick på varje ruta. Vik ihop hörnen mot varandra och lägg i pappersformar.
Låt jäsa 2 timmar under bakduk. Pensla med uppvispat ägg.
Grädda i 225° i ca 8-10 minuter.
Låt kallna och servera med florsockerglasyr på.





Fin burk jag hitta i garderoben va?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0