Sött och gott....

Det här smarriga receptet hitta jag på en trevlig matblogg, besök den gärna det finns så mycket gott att prova.



Äppelkaka med kolasås

1/2 dl kokos + smör till formen
2 ägg
2 1/2 dl socker
1 dl mjölk
60 g smör (smält)
2 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk kardemumma
3–4 äpplen beroende på storlek (urkärnade och klyftade)
1 tsk kanel
1 tsk socker


Kolasås:
1 dl vispgrädde
1/2 dl strösocker
1/2 dl ljus sirap

Sätt ugnen på 175°. Smöra en rund form och bröa den med kokos. Vispa ägg och socker vitt. Tillsätt mjölken och det smälta smöret. Blanda vetemjöl, bakpulver och kardemumma och blanda ner det i vätskan.
Häll smeten i formen. Sätt äppelklyftor tätt i smeten. Strö lite socker och kanel ovanpå och grädda i ugnen på 175° i ca 30–40 min.
Vispa ihop ingredienserna till kolasåsen i en kastrull. Koka kraftigt i 2–3 min och låt svalna.
Ringla den ljumma såsen över kakan strax innan servering.

Den blev verkligen supergod, saftig och söt.....Måste ni prova!

Mitt besök i kväll tog  om 3 gånger, bättre betyg kan man ju inte få.



Kommentarer
Postat av: Kaksmulan

Ja visst är den supergod! TACK!!

2010-09-15 @ 23:42:21
URL: http://kaksmulan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0