Äppelpaj i min fina Gerbera form....

Det här blev en riktigt god och kolig äppelpaj. Antingen gör man en stor paj eller så gör man små potionspajer, med lite vaniljglas gör den sig peerfekt som efterätt.

ÄPPELPAJ MED VITCHOKLAD OCH NÖTMIX



ca 3 äpplen
200g rumsvarmt smör
3 dl mjöl
2 dl havregryn
200g nötter, ta det du gillar. Jag hade cashewnötter och sötmandel.
2 msk vaniljsocker
2 1/2 dl socker
100g vitchoklad

Sätt ugnen på 225 grader.
Kärna ur och skiva äpplena, behåll skalet
Blanda smör, mjöl, havregryn, nötter, vaniljsocker och socker till en smulig deg. Fördela degen i pajformen eller i portionsformarna. Bör vara en ganska stor form eller ca 8-10 små.
Lägg i äpplena, blanda om lite så att endel äpplen får lite deg på sig.
Grov hacka chokladen och stö över pajen.
Grädda pajen i ca 20 min (stor) och ca 10 min (liten).

Servera med vaniljglas.

Lite ljusa bilder, men jag hoppas ni förstår hur god den är...riktigt riktigt god!!

Kommentarer
Postat av: Mamma Ewa

Missar jag den där idag, eftersom jag är ledig va? Ser kanongod ut. Puss

2010-09-28 @ 07:21:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0