Underbara vita choklad.....

Älskar vit choklad, det är det godaste som finns. Och när jag äntligen har tid att ha främmande, och tar mig tid att baka...så slår jag på stor och gör massor och får naturligtvis massor över också!!!!

Min systerdotter Cornelia, var stormförtjust i den här kakan och tyckte verkligen jag lyckats...men så är ju hon och jag vitchoklad monster båda två!

Vitkladdkaka med glass och hallon/apelsin sås



2 ägg
2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
2.5 dl vetemjöl
3 msk apelsinjuice
100g smält vit choklad
100g smält smör

ca 150g frysta hallon
saften en halv pressad apelsin/ eller apelsinjuice
socker(efter smak)

Rör hop ägg och socker, vispa inte. Blanda vetemjöl och vaniljsockret och sikta ned i äggsmeten. Smält smöret och bryt chokladen ner i smöret och rör tills allt smällt, rör försiktigt ned i smeten och blanda i apelsinjuicen, rör till en len och fin smet. Häll smeten i en brödad bakform( jag har tagit en pajform, och gjort en extra halva av smeten, efter som pajformen är större en en bakform) Grädda i mitten av ugnen i 150 grader i ca 30 minuter.
Gör den gärna dagen innan den ska användas, blir godast om den få stå i kylen över natten.

Mixa med en stavmixer, hallonen, sockret och apelsinsaften, till en slät pure ch sila sedan bort hallonkärnorna. Ringla över kakan och glassen vid servering.

SÅ GOD, SÅ GOD, SÅ GOD, SÅ GOD, SÅ GOD....


Kommentarer
Postat av: karin

jag beställer 2 st med utkörning till norrland!!!

2010-03-15 @ 07:55:03
Postat av: Hanna

Ååå, den MÅSTE jag prova! Får bli till helgen när vi har vänner på besök. Låter fräääscht med apelsinjuicen :).

2010-03-15 @ 10:53:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0