Bara en liten tårta....

Man kan ju inte bara göra muffins och cupcakes, så jag slog till och gjorde en liten tårta!

CHOKLAD OCH JORDNÖTSTÅRA MED FÄRSKA HALLON



Botten

2 ägg
1 dl socker
1,5 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk bakpulver

Fyllning

300g philadelfiaost
2,5 dl jordnötssmör
1 dl florsocker
3 msk mjölk

Mjölkchoklad och hallon till dekorering

Vispa ägg och socker poröst, blanda i mjöl, kakao och bakpulver. Smöra och bröda en liten form med löstagbar kant. Häll i smeten och grädda mitt i ugnen i 180g i ca 20 minuter, låt kakan svalna på galler.
Gör fyllningen, rör samman osten, jordnötssmör, florsocker och mjölk till en jämn smet.
Lägg tilbaka chokladbotten i formen och bred ut jordnötsfyllningen. Låt stå kallt ca 3 timmar innan servering. Dekorera med hallon och choklad.

Jag gjorde dubbel satts av smeten för jag hade så stor form, men då blev den väldigt hög så jag fick dela den och lägga jordnötsfyllning i mellan också. Gör ni i en lite form behövs det bara fyllning på toppen.

Lycka till om ni provar!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken mysig blogg. Gillar receptet till tårtan, det måste jag verkligen prova. Kramar

2010-04-06 @ 15:39:20
Postat av: tessan

jag undrade just när du gjort tårtan som olle tjuvsmakade på. Klurade ut att mormor och gänget i karstorp fick smaka. Har robban bränt alla chanser till av vi får smaka dina bakverk??? Du kan ju alltid bjuda hem Cornelia och mig om du får massa bakverk över!

2010-04-06 @ 17:51:09
URL: http://thesteinerwife.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja Robban får nog aldrig mer smaka. Om man inte tycker något är gott så behöver man inte säga nått. ALLA kan ju misslyckas nån gång.

2010-04-06 @ 18:22:11
Postat av: tessan

han smakade ju inte ens den första, trodde du lärt dig att ta honom med en nypa salt!

2010-04-06 @ 21:46:45
URL: http://thesteinerwife.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej vart får du dom söta chokladhjärtana ifrån? Kram

2010-05-02 @ 19:51:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0