Kladdkaka till många...

Vi hade 40 års fest här för ett tag sedan. Och jag kände att någon typ av tårta måste man ju ha...Men vad gör man smidigast till ca 45 personer? Långpanna så klart...
 
Jag gillar kladdkaka och kokos och choklad, så det fick det bli. Jag har använd den här kokossmeten till andra kakor och den är bara så god och passar då till allt.
 
Kakan blev väldigt uppskattad och den räcke till och med till "dagen efter fika", trots att alla gick och små åt av den mest hela kvällen!
 
KLADDKAKA I LÅNGPANNA
med kokos och chokladtäcke
 (uj vilken suddig bild, var den enda jag tagit...Hade så mycket annat att tänka på)
 
Kladdkaka, botten:
8 ägg
9 dl socker
6 tsk vaniljsocker
6 dl mjöl
1 tsk salt
2,5-3 dl kakao
400 gram smält smör
 
Smörkräm:
 220g smält smör 
 4 dl florsocker 
1ägg
Drygt 1 påse kokos

Garnering:
 300 g mjölkchoklad
 2 msk olja


Rör ihop ägg och socker, vispa inte för hårt. Ta sedan i  resten av de torra ingredienserna varvat med smöret. Lägg bakplåtspapper i en långpanna ( djupa plåten till ugnen) och bred smeten i ett jämt lager. 
Grädda sedan på 175 grader i 20-30 minuter eller till att du tycker den är lagom. Låt svala helt. Fungerar jätte bra att göra själva kladdkake botten kvällen innan och sedan samma dag lägga på smörkrämen och chokladtäcket. 
Blanda i hop alla ingredienser till kokossmeten, lättast att göra i kastrullen du smällt smöret i. Låt svalna lite och bred sedan över kakan. Ställ i kylen för att stelna lite.
 
Smällt sedan chokladen och rör ut med oljan, låt svalna något. Bred till sist chokladen över kokossmeten och ställ allt svalt. Gärna ett par timmar.
 
Garnera med ringlad mörkchoklad och färska bär.
 
Problemet var ju vad jag skulle lägga de två stora långpanne kakorna på vid servering....En gammal hallspegel blev tillslut svaret. Hur enkelt och smidigt som helst och faktiskt riktigt fint!
 
Hade jag haft mer tid så hade jag målat kanten vit...men just den dagen var tiden knapp...40års fest och vännerna var mer än glada i att ställa till det för oss...Ni ska få se. Kan säga att den gamla halspegeln kom till vår ägo just denna dag!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0