Jordnötskakor..

 De här har jag gjort många gånger, jag har lagt ut dem här innan också. Men har ni missat dem så är det väl värda att baka. De är så så goda. De har kommit att bli mångas favoriter. De är sega men knapriga fyllda med nötter och vitchoklad...Jag säger bara PROVA!
 
JORDNÖTSKAKOR
 
 
2 dl socker
200 g rumsvarmt smör
2 msk sirap
3 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1- 1 1/2 dl salta jordnötter
50-70 g vit choklad
vitchoklad

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Rör ihop socker, smör och sirap poröst. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör sedan ner det i sockerblandningen. Hacka nötterna och den vita chokladen grovt för hand. Rör ner bitarna i smeten. Rulla ca 24 lika stora bollar, lägg kakor på en plåt med bakplåtsbapper, plata till dem lite. Lämna lite utrymme mellan varje kaka eftersom de flyter ut lite grann. Grädda i mitten av ugnen i ca 5-10 minuter. Kakorna ska få en väldigt svag brun färg i  kanterna, då är de klara. Flytta över kakorna till ett galler direkt  när de är klara. Då blir de sega och frasiga. Var försiktig för de är  väldigt mjuka när de kommit ut från ugnen. Låt svalna.

Dekorera med lite vitchoklad, riv och strö över eller spritsa ett mönster, eller ha dem precis som de är.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Mina kakor blev som stora monster när jag gjorde efter ditt recept :( Liknar inte dina överhuvudtaget. Märkligt :(

Svar: Vägde du smöret eller? Mina har någon gång blivit stora och platta, har man för mycket smör kan det lätt bli då.. Annars vet jag tyvärr inte
Linda Johansson

2013-09-22 @ 12:57:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0