Tryffeltoppad kladdkaka...

Här är tårta ett på min konfirmations beställning. Jag har gjort den förut och den är himelsk god. Kan verkligen rekomendera den. Väldigt lätt att göra men ser svår ut och smakaravanserad...Lätt sätt att "impa" ;)


150 g smör
2 ägg
2 dl socker
1 ¾ dl vetemjöl
4-5 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 krm salt

Tryffel:
1 dl vispgrädde
50 g smör
150 g vit choklad
150 g mjölkchoklad

Ugn: 175°

Smöra en rund form med löstagbar kant.
Smält smöret.
Rör ihop det med alla andra ingredienser.
Grädda kakan i 15-20 min.

Kolla med en sticka (tandpetare/potatissticka) så att den är kladdig.
Låt kakan vara kvar i formen och låt den svalna.

Tryffel:
Smält hälften av smöret och tillsätt hälften av grädden.
Låt koka upp och tag av från värmen.
Blanda i hackad vit choklad
Bred ut den vita chokladen på kakan och låt svalna i kylen.

Smält resten av smöret och tillsätt resten av grädden
Låt koka upp och tag av från värmen.
Blanda i hackad mörk choklad.
Bred ut den mörka chokladen över den vita på kakan.
Låt stelna i kylen.

När tryffeln stelnat och kakan ska serveras så lossa den från formen.

Jag dekorerade med jordgubbar och mörkchokladfrosting....och några söta äppelblom.
(Kakan blir nästan godare dagen efter.)



Kommentarer
Postat av: Liselott

Jag vill också ha en sån där god tårta...får väl beställa en när jag fyller i oktober :)

2011-05-15 @ 17:53:47
Postat av: Jenny

Å, vilka konstverk du gör... den här måste jag prova, tack för alla recept!!!

2011-05-16 @ 09:34:15
Postat av: Jenny

oj oj oj!

2011-05-17 @ 19:36:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0