Blå Blåbär...

Vår söta granne Sivan här i karstorp var så gullig och plocka flera liter blåbär åt mig. Och så sa hon att hon gilla blåbärsmuffins...Så då kan man ju inget annat än att baka några=)

AMERIKANSKA BLÅBÄRSMUFFIN



200g mjukt smör
2 1/2 dl socker
2 ägg
2 dl mjölk
6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 1/2 dl blåbär, färska eller frysta
1/2 dl mjöl

Topping
200g philadelphiaost
2-4 msk blåbärssylt eller marmelad
1/2- 1 dl florsocker

Färska blåbär

Rör matfett och socker vitt och pösigt, gärna med elvisp. Rör i äggen, ett i taget. Tillsätt mjölken. Blanda mjöl och bakpulver och rör i smeten.

Blanda blåbären med vetemjöl och vänd försiktigt ner dem i smeten.
Fyll smeten i muffisformar i  en muffinspanna för 12 muffins.  Grädda i 175°C, ca 20-30 min.

Rör i hop philadelphiaosten, florsocker och sylten till en jämn smet.
Låt muffinsarna svalna innan du dekorera dem med blåbärstoppingen och färska bär.

Super goda, verkligen supergoda!



Men nu är det slut bakat på ett par dagar, för i morgon är det jobb igen....

Kommentarer
Postat av: Liselott

Mums! Jag gillar också blåbärsmuffins :)

2011-07-28 @ 14:44:23
Postat av: Anneli

Anmäl dig till Dagens Blogg!:D

Jag lottar ut 5 nya vinnare imorrn!:)

http://anneliih.blogg.se/2011/july/torsdag-dagens-blogg-3.html#comment

2011-07-28 @ 15:20:39
URL: http://anneliih.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0