Riktigt snygga bullar...

Gud så nöjd jag är, de bliv ju verkligen snygga...nästan helt perfekta och de blev även riktigt goda!

Jag har kommit på att det är jättekul att baka bullar, det är inget jag gjort förut. Jag har tyckt att det varit krångligt och tagit en massa tid. Men när de blir så här snyggafår det ta så lång tid det vill.

KARDEMUMMABULLAR MED KANELFYLLNING



ca 12 st

25g jäst
75g smör
2 1/2 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 tsk kardemumma
3/4 dl socker
ca 7 1/2 dl mjöl

Fyllning
75g smör
1 msk vaniljsocker
1 msk kanel
3/4 dl socker

1 ägg till pensling
pärlsocker

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och blanda i mjölken, få den fingervarm. Blanda i lite av degvätskan med jästen och rör tills det löst sig, häll sedan i resterande vätska. Blanda i resten av ingredienserna och sist mjölet, arbeta samman till en kladdfri deg. Om du gör den i en assistent, låt den då knådas i ca 5-10 minuter ju längre den får gå ju mindre kladdig blir den. Så var försiktig med mjölet. Låt jäsa i 30 minuter. Gör under tiden fylningen, rör i hop alla ingredienser så det blir en smet av allt. Kavla ut degen till en rektangulär platta ca 30x60cm, bred smörblandingen över hela plattan. Vik plattan i tredelar (vik den omlott över varandra) och kavla ut den lite extra, skär den i ca 5 cm brda remsor. Dela varje remsa i tre men låt dem sitta i hop med någon cm högst upp. Gör en fläta av remsorna och rulla i hop dem till en liten knut. Lägg bullarna på bakpappersklädd plåt. Låt bullarna jäsa i ytterligare 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda i 225 grader i ca 8-10 minuter.



Skadar inte att gör dubbel sats.


Kommentarer
Postat av: mamma

Jag är slagen med hästlängder, jag har alltid tyckt att mina buller är helt OK. Godaste jag ätit Linda, trots att jag bantar.

2011-03-01 @ 08:03:16
Postat av: linda

Mamma dina bullar är super.

2011-03-01 @ 09:47:56
Postat av: Alina

Helt underbara bullar!

2011-08-26 @ 15:28:15
URL: http://puur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0