Nötter och choklad...

Har bakat lite i dag, skulle hjälpa syster men jag hade lite svårt att välja så det blev lite mycket....Men kan man få nog av sötsaker??

JORDNÖTSKLADDKAKA MED KOLA OCH VITCHOKLADFROSTING



KAKA
150g smör
2 dl socker
3 ägg
3.5 dl mjöl
1dl kakao
1 rulle center

TOPPING
200g mjölkchoklad
2 dl jordnötter

VITCHOKLADFROSTING
75g  rumsvarmt smör
50 g smält vitchoklad
100g philladelfiaost
3 dl florsocker

Sätt ugnen på 200 grader, smöra en form med löstagbar kant.
Smält smöret. vispa i hop ägg och socker lätt. Blanda mjöl och kakao och rör ner i ägg smeten tillsammans med smöret. Häll smeten i formen och tryck ner centerbitarna. Grädda mitt i ugnen i ca 10-12 minuter,ska vara kladddig i mitten. Låt svalna. Smält chokladen och blanda i nötterna och bred nötsmeten över kakan. Låt stelna.
Blanda alla ingredienser till frostingen och vispa till en len smet, spritsa sedan dekorativt på och runt kakan.

Jag hade även lite mörk choklad runt kanterna som fick rinna litener mot fatet...men det behöver man inte ha!
Självklartkan man även hoppa över frostingen om man vill göra en lite enklare fikakaka.





Kommentarer
Postat av: Susanne

Ser himmelsk god ut och helt vansinnigt farlig för min kropp. Jag måste sluta att baka men det är ju så otroligt roligt ;o)



Kramen

2010-09-05 @ 20:17:27
URL: http://gronanyanser.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0