Dubbelnogat....

Gjorde en kladdkaka med dubbelnogat till kalaset i går, supergod och så lätt. Jag valde att göra kladdkakan i en pajform, bara för att jag har så fina Gerberaformar som jag är lite kär i, och vill använda. Tycker att det gick jätte bra och det såg snyggt ut också.



 

2 ägg
3 dl strösocker
1,5 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
1,5 dl vetemjöl
100g smält smör
1-2 dubbelnogat bars + 1 till garnering
bär eller frukt

Rör ihop ägg och socker, vispa inte. blanda vetemjöl, salt, kakao, vaniljsocker och sikta ned i äggsmeten. tillsätt det smälta smöret. Mjöla en form och skär nogaten i småbitar och stö i botten av formen, häll sedan över smeten och grädda i mitten av ugnen i 150 grader i ca 30-35 min.

Servera med grädde och nogatsnurrar och gärna lite eget valda fäska bär.

Eftersom jag gjorde i en pajform som är större en en vanlig bakform, så gjorde jag  en halv satts extra av smeten.

 


Kommentarer
Postat av: karin

jag tar 2 av dessa oxå!!! såå snygga jag blir såå imponerad!!! KRAM

2010-03-15 @ 07:56:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0