Tröstbakat....

Muffins piggar väl alltid upp...eller?
Nja det fick ju tiden att gå men vet inte om det hjälpte så mycket mer. Vi fick trevligt fikabesök så muffinsarna kom till nytta och det var trevligt att det kom någon så jag slapp tänka på allt kring Kina.

Grundrecept till 12 små muffins

100g smör
2 dl mjölk
skal av en citron
2 ägg
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret och tillsätt det rivna citron skalet och mjölken.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Rör ner den ljumna vätskan.
Blanda mjöl, bakbulver och salt och vänd försiktigt ner i smeten.

Sist blandar man ner den fyllning man valt. Och här kan man låta fantasin flöda fritt, ta det man gillar , det man har hemma, blanda olika smaker...helt enkelt prova sig fram.

Fyll en muffins plåt med formar och fyll på till smeten är slut, jag brukar fylla riktigt fullt.
Om man vill toppar man dem med lite crumble, innan de ställs i ugnen.
Grädda mitt i ungnen i 12-18 minuter, testa med sticka deska inte vara kladdiga.

Hallon och vitchoklad muffins med crumble



Jag valde att fylla mina med hallon och vit choklad så klart, jag älskar ju vit choklad. Och visst har jag fina formar, kommer från åhlens, finns i flera olika mönster och kostar 50 kr för nästan 100 formar...super!!

100-200 g vitchoklad
2-3 dl frysta hallon

Sen toppa jag dem med crumble, vilket gör att de blir extra krispiga och goda på ytan....mmm

Crumble

ca 40 g smör
1 dl havregryn
0,5 dl socker
0,5 dl mjöl

Nyp i hop alla ingridienser i en skål, så det blir lite som en smulpajsdeg, och lägg lite uppe på topen på varje muffins.

Kommentarer
Postat av: Anna

Ser jättegoda ut! Jag älskar hallon och muffins, så kombon känns klockren!

2010-04-18 @ 11:11:53
URL: http://www.annamittimaten.blogspot.com
Postat av: Kajsa

Finns inget godare än muffins, och vitchoklad och hallon är den perfekta kombinationen! Sött och syrligt.

2010-04-18 @ 11:19:53
URL: http://www.kajsalyden.blogspot.com
Postat av: Emmy

Muffins med crumble - när muffins är som bäst!

2010-04-18 @ 20:28:13
URL: http://remsansbistro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0