Tigerkladdkaka...

Den här bjöd jag på på min påskinspirationskväll jag hade i går. Så 11 MVG måste ju vara ett bra betyg. Och det är klart den var ju väldigt god, väldigt kladdig och väldigt, väldigt god....Ni måste prova

VANILJ OCH CHOKLAD TIGERKAKA



Per bunke

2 dl socker
1 dl mjöl
2 ägg
100 g smält smör
1 dl kakao respektive 1 dl snabbmarsan pulver


Chokladkräm
1 dl florsocker
1 dl kakao
2,25 dl vispgrädde

Sätt på ugnen och smält smöret, låt svalna lite. Blanda ägg och socker, rör ner de torra varorna i respektive bunke och rör om väl. Häll sedan i det smälta smöret och rör om till en jämn smet. Häll smeten i var sin ända av formen tills de möter varandra. Rör sedan med en kniv eller liknande runt tills du kommer till mitten eller eget snyggt mönster.
Bakas i mitten av ugnen i ca 15-20 minuter, eller tills lagom kladdig, i ca 200 grader.

Chokladkräm

Receptet räcker till att täcka en stor tårta
Rör ihop socker, kakao och vispgrädde. Låt stå i kylen i ca 30 minuter så att kakao och socker löser upp sig i grädden. Vispa fluffigt med elvisp. Fyll en sprits och dekorera kladdkakan.

Jag dekorerade även med jordgubbar och det var väldigt gott till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0