Kalasdax...

Oj vad vi har kalasat i helgen. Och jag kan ju inte bestämma mig när jag ska baka, så det blev tre tårtor. Här kommer den första. Den tar lite tid att göra men den är så lätt, man kan inte misslyckas, och man kan variera med frukt hur man vill. Jag blev riktigt nöjd de smakade gott och såg maffig och god ut. En 10 poängare...om jag får säga min mening!



KOLATÅRTA

Kakbotten:
400g digestivekex
150g smält smör

Krossa kexen ordentilgt, blanda med det smälta smöret och tryck ut i en ugnsform med löstagbara kanter. grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 10 minuter. Ta ut och låt svalna.

Kolacream:
1 burk kondenserad mjölk

Ta bort ettiketen på burken och fyll en stor kastrul med vatten och lägg i burken hela burken ska vara under vatten. Koka i ca 1 1/2 timme. Fyll på vatten då och då så burken alltid är täckt. Låt burken svalna i kallt vatten. Bred ut kolacreamen på kexbotten.

Dekorering:
3 dl grädde
socker
Färskfrukt

Så då är det bara att börja skapa.
Jag skivade färska jordgubbar och la som ett fint lager på kolan. Sen tar jag grädden vispar den med socker och lägger uppe på jordgubbarna. Och sedan är det bara att dekorera. Jag tog färska (svenska) jordgubbar delade och hela, och stora fina amerikanska blåbär. Mycket ser maffigt ut!!

Gillar ni banan så är det väldigt gott till kolan. Kolan är också hemskt god till glass. Ja det är som jag brukar säga...fantasin ska flöda!!

Den är verkligen jättegod och lätt. Prova, prova, prova.....






Kommentarer
Postat av: Sandra

Mums va gott! :D Tror du man skulle kunna göra kolakrämen på något annat sätt om man är allergisk mot mjölk? :)

2010-05-16 @ 22:22:25
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/
Postat av: Anna mitt i maten

Mmm ser verkligen gott ut! Och vilken fin liten kille :)

2010-05-17 @ 21:40:35
URL: http://www.annamittimaten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0