Chokladkrosskaka...

 
En riktig barnfavorit. Adam var helt över lycklig när han såg vad jag bakade. Han gick och vankade medans den svalna och jag dekorerat och fotat...men mamma bli klar då det luktar så gott att jag tror jag dör snart.
Väldigt saftig och fluffig. Och med lite dekoration så kan ju även en vanlig sockerkaka se läcker och smarrig ut=)
 
CHOKLADKROSSKAKA
 
 
2 1/2 dl socker
3 ägg
3 dl filmjölk
1 msk vaniljsocker
1 nypa salt
2 tsk bakpulver
75g smält smör
4 dl vetemjöl
50g mjölkchoklad grovt hackad
 
ca 25g choklad
1 msk olja
 
Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt filmjölk, smör vaniljsocker, bakpulver, salt och mjöl. Blanda till en jämn smet, vispa inte. Hacka chokladen och rör försiktit ner i den färdiga smeten.
Häll smeten i en brödad sockerkaksform. Sätt ugnen på 200 grader och grädda kakan mitt i ugnen i ca 35 minuter.
Låt svalna i formen.
Smält chokladen och blanda med olja, ringla den sedan över kakan.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0