Citronkladdkaka...

Behövde göra en snabb kaka till morsdagsfikat vi skulle ha i kväll. Hade ingen aning vad jag skulle hitta på, så av en slump hittade jag detta recept, ändrade lite och la till vitchoklad så klart=). Ni kan inte ana hur god den blev. Den ser inte mycket ut för världen, men skenet kan bedra, Skulle lätt kunna äta halva helt själv. Den var fräsch och syrlig och kändes lätt och inte alls söt.. Nästa så den kändes lite nyttig.. hehe, bra att intala sig det i varje fall;)

CITRONKLADDKAKA MED VITCHOKLAD

 

2 st ägg

2,5 dl socker

150 g smör

1 tsk vaniljsocker

1 nypa salt

1 st citron saften och skalet

1,5 dl vetemjöl

100g vitchoklad

Sätt ugnen på 150°C.

Vispa ihop ägg och socker med en elvisp, tills det är vitt och fluffigt. Smält smöret och låt svalna något. Tillsätt rivet skal och saft från citronen. Rör ner vaniljsocker, salt och smält smör. Sikta ner mjölet. Hacka chokladen grovt och vänd ner i smeten. Smörj en form och häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i ca 30-35 minuter. När kakan har svalnat helt dekorerad du den så du önskat...Men färska bär var verkligen en hit till=).

 

Ni måste göra den, jag lovar att den är helt perfekt till alla sommar fikor!

 

 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0