Blåbärspannacotta tårta

Härlig färg, inte den bästa tårtan till små tjejer i vita klänningar... Haha. men god är den det kan jag lova=)
 
BLÅBÄRSPANNACOTTA TÅRTA
 

Botten:

12 st digestivekex

75g smält smör

Fyllning:

3 tsk gelantinpulver

3 dl vispgrädde

1 dl socker

250g blåbär( jag tog frysta)

200g philadelphiaost

Smula kexen fint, smältsmör och blanda ordentligt. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant. Grädda mitt  i ugnen i 180 grader i ca 8-10 minuter, låt svalna.

 

Häll grädde och socker i en tjockbottnad kastrull och sjug på svag värme tills sockret har löst sig. Rör i gelantinpulvret och se till att det löser sig( fungerar med 3 gelantinblad också). Låt svala något.

 

Mixa blåbären med en stavmixer till en pure, blanda med philadelphiaosten och vispa till en slät kräm, blanda med gräddsmeten och rör så det inte finns några klumpar, len och slät ska den vara. Häll i krämen i formen.

 

Låt pajen stå i kylen i minst 3 timmar, men du kan gärna göra den dagen innan den ska användas, så vet du att den säkert stelnat.

Dekorera med färskabär och kanske lite blommor. Jag gjorde även lite vitchokladfrosting som ett litet pärlband runt om.

 

 

Gör den, gör den, gör den, gör den!

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0