Två päron...

Men vad irriterad man blir när man köpt frukt och så helt glömt bort att äta den...I dag hitta jag två väldigt mogna päron, jag höll dem över sopåsen, så när att slänga dem då jag ångrade mig och kände, nä något måste gå och göra med dem...Sagt och gjort!
 
Å å å så goda de blev, helt fluffiga och päronen blev nästan som krämig sylt och så med nötterna och nogaten på topp...För god. Jag vet inte hur jag ska sluta äta...Haha inte bra!
 
 
PÄRONRUTOR MED NOGAT
 
250g smält smör
150g cashewnötter, rostade och saltade
5 ägg
3,5 dl socker
4 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 riktigt mogna päron
75g nogat
 
Sätt ugnen på 200 grader. Smält smör/margarin och låt det svalna. Hacka nötterna ganska grovt.

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner detta i smeten växelvis med smöret. Häll smeten i en långpanna, 25x35 cm. Skala och kärna ur och skär päronen i tunna skivor och stick ner i smeten. Strö över nötterna.Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 20 minuter. Låt kallna. Smält nougaten och ringla den över kakan. Låt stelna. Skär kakan i bitar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0