Söndags middag:)

Jag gillar husmanskost.. Riktig mat, men jag vill att det ska vara enkelt, lätt och gå snabbt.
Så hitta jag ett recept i dag som föll mig i smaken... Och det blev riktigt gott, och det gick hem hos alla i familjen.

KÖTTFÄRSLIMPA

500-800g köttfärs
2 dl crème fraîche lätt
1 påse fransk löksoppa (pulver)
1-2ägg
3 msk ströbröd
3 msk grädde
1 msk kalvfond
Salt, svart, vitpeppar

Smör

Grädde
Fond
Soja

Blanda samman allt ordentligt Och forma till en limpa och lägg i en smord form. Lägg ett par hyvlade bitar smör uppe på limpan. Sätt mitt i ugnen i 175 grader i ca 1 timme. Ta ut den då och då och ös den med skyn som blir i formen.

Gör en sås med grädde, kalvfond, soja, salt, peppar och skyn från köttfärslimpan.

Servera med potatis, rivna morötter och Lingonsylt.




Kommentarer
Postat av: Ewa

Ser ju gott ut. Kul att det blev bra. Husmanskost är riktigt gott.

2013-02-17 @ 22:20:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0