För att jag kunde..

Jag var bara tvungett att baka denna kaka, eftersom jag bara kunde gå ut i min lilla trädgård och plocka vad som behövdes...Ja kanske inte allt, men huvudingredienserna.
 
Och riktigt god blev den, helt klart godkänd här på jobbet. För denna gång fick jag ta med mig och bjuda bort, kan ju inte äta allt själv..
 
ÄPPLE OCH BJÖRNBÄRSMASSARIN
 
120g kallt smör
3 1/2 dl vetemjöl
2 dl florsocker
1 ägg
 
100g  mandelmassa
1 1/2 gl rörsocker
100g rumsvarmt smör
2 ägg
1 dl mjöl
ca 15-20 björnbär
2-3 äpplen
 
Blanda smör , mjöl och florsocker till en smuligmassa. Tillsätt ägget och blanda till en deg. lägg delen kallt i ca 1 timme.
Rör sedan i hop rivenmandelmassa och rörsocker, tillsätt smöret under omrörning. Tillsätt sedan ett ägg i taget och häll sist i mjölet. Blanda till en jämn smet.
 
Kavla ut den kylskåpskalla degen och lägg i en foprm så den täcker botten och kanter. Häll sedan i smeten och fördela äppelbitar och björnbär i smeten.
 
Sätt ugnen på 200 grader och grädda kakan i mitten av ugnen i ca 35 minuter. Låt sedan kallna. Dekorera med florsocker och färska björnbär, severa med vaniljglass.
 
(Man kan byta ut björnbären mot vilka bär som helst, tror det blir lika gott med tex hallon.)
Lite tips:
Låt inte kanterna gå upp för högt över smeten då de väldigt lätt bränns. Ta gärna en rätt stor form så inte degbotten/kanterna blir för tjocka. Eller ta bort lite av degen om ni inte tycker det går åt all.

Kommentarer
Postat av: Kaksmulan

Gud så gott denna måsta jag baka någon dag!

2012-09-12 @ 21:48:31
URL: http://kaksmulan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0