Varmrätt...

Jag tar ju alla chanser jag kan att få bjuda på svamp, så även denna gång. Den här rätten fick jag hos min syster för ett tag sedan..jag blev såld!!! Den är så god det är svårt att sluta äta...Ni MÅSTE prova, ni kommer inte bli besvikna...
Lika god med kyckling som med kött...

SMAKRIK SKOGSPANNA


600 g fläskfile
2 gula lökar
200 g kantareller
smör
svart peppar
vit peppar
salt
socker
1/2 msk soja
1 1/2 msk konc. köttfond
4 dl  grädde
2 msk lingonsylt
färsk timjan
lingon

Skär köttet i 1 cm tjocka skivor. Skala och grovhacka löken. Skär svampen i bitar. Bryn köttet i smör i en stekpannasalta och peppra. Ta upp köttet. Smörstek svampen i stekpannan och koka ur eventuell´vätskasalta peppra och sockerstek dem lite på slutet. Tillsätt löken och fräs några minuter. Lägg tillbaka köttet. Häll i fond, soja och grädde smaka av (ibland behövs det mer fond en vad som står)och låt det koka ihop ca 5 min utan lock. Rör i lingonsylten. Strö över timjan och färska (eller frysta) lingon.
Jag gör alltid lite extra sås, det får ju aldrig vara snålt med sås, för det är ju så gott. Så vill man gör man en halv satts till av alla sås ingredienser.

Servera med pressand potatis och lingonsylt.
Jag gjorde även en enkel sallad på massa olika mini tomater, färsk lök och romansallad och lite pressand citron...Det blir en så vacker sallad med alla dessa tomater i olikaa färger och god så klart=)

Kommentarer
Postat av: mamma

jätte-jätte-jättegott! Tack för igår!

2012-06-10 @ 20:21:24
Postat av: Liselott

Det var så gott! Älskar svamp och det gör de inte hemma hos mig så ni förstår vad jag åt... :)

2012-06-10 @ 21:32:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0