Rosenbröd..

I helgen hade vi klassfest för Adams klass, grillat och picknick i det gröna med lekar och massa bus=)

Tänk då fick jag ansvaret för brödet...Och jag kända att det är ju bra onödigt att gå och köpa, när man kan baka. Så sagt och gjort, det blev lite rosenbröd...Mycket uppskattade av barnen!

ROSENBRÖD




För att baka 30 st rosenbröd behövs
50 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst
1 tsk salt
1 msk socker
13-14 dl vetemjöl. Jag tog hälften specialmjöl och hälften vanligt.
Ägg
Vallmofrö

Baka så här
Smält smöret i en kastrull.
Häll i mjölken och värm till 37 grader. (fingervarmt)
Smula jästen i en stor bunke.
Vispa ut jästen med degspadet.
Tillsätt salt, socker och det mesta av mjölet.
Jäs degen övertäckt ca 30 minuter.
Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den.
Dela degen i tre delar och forma till längder.
Skär varje längd i 10 bitar och forma till runda bollar.
Lägg dom på plåt med bakplåtspapper. Jag la mina väldigt
tätt så att det blir som ett enda stor brytbröd.
Klipp ett kryss i toppen på varje bulle.
Jäs under bakduk ca 30-40 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader.
När bullarna jäst klart så pensla med uppvispat och strö
över vallmofrö.
Grädda i mitten av ugnen 8-10 minuter.

Så enkla att göra och perfekta till bjudningar och picknickar...


Kommentarer
Postat av: Liselott

Ser gott ut

2012-06-06 @ 19:26:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0