Moccatårta...

Lillsis firade sin födelsedag i går, så då var det dags för lite tårtor igen. Det var länge sedan jag bakade nu, har verkligen inte haft tid och insprirationen har verkligen saknats. Men nu så, nu var jag tvungen att få till något. Och jag måste säga att det här blev dagens vinnare...Mycket uppskattad av alla på kalaset. Ja, jag blev nästan lite förvånad, hade inte trott att den skulle vara så god..Men det var den..SÅ GOD!

MOCCATÅRTA MED MANDELBOTTEN


Bottnar
200g mandel
200g florsocker
4 st äggvitor

Moccakräm
200g florsocker
250 gram mjukt osaltat smör
4 st äggulor
2 msk frystorkat kaffe
1 msk vaniljsocker
1/2 -1 msk kakao

Bottnar: Vispa äggvitor till hårt skum. Mal eller mixa mandeln till ett fint mjöl. Tillsätt florsockret samt de mixade mandlarna .
Rita upp två rundlar på två smörade bakplåtspapper ca 22-24 cm i diameter och fördela smeten.
Grädda i 200 graders ugn i ca 20 minuter.

Moccakräm: Vispa ihop florsocker, smör och tillsätt en äggula i taget. Lös upp 2
matskedar frystorkat kaffe i lite vatten och tillsätt. Till sist vispa ner
vaniljsockret och kakaon.

Bred på krämen på den ena botten och lägg på den andra, lägg ett lager med kräm överst också . Vispa grädde och lägg överst. Ringla chokladsås över och hvla lite mjölkchoklad.

Riktigt riktig god...


Kommentarer
Postat av: Liselott

Ser lika gott ut som det brukar :)

2012-01-02 @ 16:48:23
Postat av: Anci

Super vacker!!!!!

Man äter ju även med ögat..........måste testa denna.

Tack för receptet.

2012-01-03 @ 07:48:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0