Krukor...

Vi är just nu i den stad där det tillverkas de flesta krukorna, alltså den stad där de mesta krukfabriker ligger. Det är indelat lite så, olika städer gör olika saker beroende på vilket material det finns gott om just där. Chau Zhou är alltså en krukstad, finns mycket sand här.
Det här måste jag säga är ett riktigt hårt jobb, och åter igen har jag svårt att förstå och är förundrad över att det är så här det görs.
Materialet blandas för hand till rätt tjocklek, sen hälls massan i gjutna formar av tung keramik( vet inte riktigt vad de är gjorda av men de var riktigt tunga), formen är i två delar och sätts samman med ett spännband. Varje form har en silikon form i. det tar ca 30 minuter för materialet att stelna, då tar man loss formen och drar av silikonen och ställer krukan för att torka. Sen ska den skrapas och putsas och även målas...Och ALLT för hand. Ska vi ha 3000 lika krukor så ska denna prosess göras 3000 gånger...Visst är det otroligt...


Ni förstår att det lätt kan bli en luftbubbla eller en liten spricka eller en blupp...Jag måste säga att nu när jag vet hur det görs och vilken tid och jobb det ligger bakom, så är jag förvånad över att det är så lite fel som det är...Hur skulle det se ut om jag gjorde de 3000 krukorna själv...hahaha skulle nog få slänga många, om jag inte skulle ge upp innan jag blev klar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0