Höstgryta..

Provade något nytt och det blev riktigt gott....Till och med så receptet efterfrågades. Det ser jag som lyckat=)

HÖSTGRYTA MED LINGON, SQUASH OCH KANTARELLER



4 port

600g fläskfile
1 gul lök
1 liten squash
200g kantareller
smör
salt svartpeppar
2 dl vatten
1/2 msk kinesisk olja
2 msk kalvfond
2 dl grädde
2 msk mjöl

Garnering
lingon
persilja

Skär köttet i skivor och bryn det, salta och peppra. Skölj ur stekpannan med 2 dl vatten, häll över sky och kött i en gryta. Skiva lök och squash och stek dem, lägg över i grytan.
Blanda grädde, soja, fond och mjölet i stekpannan. Häll över lite av skyn och låt såsen koka upp. Häll över allt i grytan och låt sjuda i ca 10 minuter.
Smörstek kantarellerna, jag sockersteker mina lite också...det tycker jag gör det lilla extra, och strö dem över grytan innan servering tillsammans med lingonen och hackad persilja.

Servera med riktigt potatismos, rårörda lingon och äppelmos...

Jätte jätte gott, jag lovar.


Korten är tagna på det som blev kvar...opps, kom på efter att vi ätit att jag kanske skulle tagit kort på middagen. Så kan det gå, bättre kort en annan gång.... Men ännu en gång, GOTT var det=)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0