Julens första saffransbullar..

Har min första kranskväll i morgon, börjar lite lugnt med mina egna vänner. Tänkte att jag skulle vara duktig att bjuda på något hembakat, det funkar ju nu när jag var ledig dagen innan. Provade något nytt..Som vanligt;)
Riktigt goda, så där lag om i saffransmaken...mm jag är nöjd!

PISTAGE OCH SAFFRANSSNÄCKOR



100g smör
5 dl mjölk
250g kesella
1g saffran
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 16 dl mjöl

Fyllning
300g mandelmassa
100g smör

Garnering
1 uppvispat ägg
hackade pistagenötter
pärlsocker

Smält smör och tillsätt mjölken och värm till 37 grader, häll i saffranet. Smula sönder jästen i en bunke. Rör ut i lite av degspadet, tillsätt resten av degspadet, saltet, kesella, socker och nästan allt vetemjöl.

Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter, degen ska vara blank och smidig, 5-10 min i maskin. Låt jäsa 40 minuter under bakduktill dubbel storlek.

Rör ihop ingredienserna till fyllningen med gaffel till en slät smet. Ställ åt sidan.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en avlång kaka, ca 50x40 cm.

Bred ut fyllning på den nedre halvan. Vik över den övre halvan. Skär varje platta i  ca 20 långa remsor. Dra tvinna och sno i hop till en lösknut och lägg på en plåt med bakplåtspapper.

Låt jäsa ca 30 minuter under bakduk. Sätt ugnen på 225 grader.

Pensla med uppvispat ägg och strö över rikligt med pärlsocker och de hackade pistagenötterna. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Låt svalna under bakduk.


Kommentarer
Postat av: Liselott

Ser mumsiga ut! När ska jag komma till Akleja imorgon för en fika?

2011-11-20 @ 22:17:19
Postat av: Eva

Å vad jag uppskattar dina recept.

2011-11-21 @ 11:46:23
Postat av: Camilla/Evaboden

Såå goda, smakade mums till kaffet:)

2011-11-21 @ 16:37:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0